سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترنم زندگی

معنای زندگی

زندگی معنادار انسان را به سوی، هدفها، آرمانها وآرزوهایش سوق میدهد و این رسیدن مستلزم تکاپو وتلاش است.
معنای زندگی همان چیزی است که انسان برای خودش تعریف میکند و دلخوش بدان است . گروهی زندگی میکنند که لذت ببرند از هرچیزی که وجود دارد . گروهی زندگی میکنند تا مبارزه کنند وبه آنچه را میخواهنددست یابند . گروهی زندگی میکنند وآن را تصادفی میدانند وبه پوچی می رسند.گروهی زندگی می کنند تا به بقای ابدی وحیات جاودانه برسند . گروهی زندگی میکنند تا به حقایق عالم امکان دستیابند و... اما آنچه مشترک است زندگی کردن است .

  


آنجا دیگر چرا؟

امروز دریکی از روزنامه های کثیرالانتشار خبری را خواندم که فکرم را بسیار به خود مشغول ساخت، نوشته شده بود که دولت عربستان سعودی 8 نفر از زائران زن ایرانی را به جرم بد حجابی اخراج کرده است ؟!!! 
جدای از مسائل سیاسی و تعصبات نژادی و اختلافات فرهنگی اعراب که باعث چنین برخوردهایی میشود این سوال هم ذهن را به خود مشغول میسازد که چرا در آنجا دیگر ؟ آیا چنین رفتارهایی ناشی از نادیده گرفته شدن و بهنجار شدن این نادیده گرفتن ها درجامعه ایران نیست ؟؟  


اللهم ارنی طلعت الرشیده

قال المهدی علیه السلام: فلیعمل کل امرء منکم بما یقرب به من محبتنا ویتجنب ما یدینه من کراهتنا وسخطنا
باید هریک از شما، آنچه او را به محبت ودوستی ما نزدیک می دارد، وآنچه او را به کرامت وخشم ما نزدیک می نماید، دوری کند.
بحار الانوار/ ج53/ص175/خ7


زندگی

زندگی رسم خوشایندی است .
زندگی بال وپری دارد به وسعت مرگ،
پرشی دارد اندازه عشق.
زندگی چیزی نیست، که لب طاقچه عادت از یاد من وتو برود.
زندگی جذبه دستی است که می چیند.
زندگی نو بر انجیر سیاه، در دهان گس تابستان است.
زندگی بعد درخت است به چشم حشره.
زندگی تجربه شب پره درتاریکی است .
زندگی حس غریبی است که یک مرغ مهاجر دارد.
زندگی دیدن یک باغچه از شیشه مسدود هواپیماست.
زندگی مجذور آینه است.
زندگی گل به توان ابدیت،
زندگی ضرب زمین در ضربان دل ما،
زندگی هندسه ساده ویکسان نفسها ست.


اهانتی ملی

این روزها روزنامه های مختلفی خبراز اهانت یک استاد گرانمایه بیقدر به یک دانشجوی محجبه را در مادر دانشگاههای ایران دارند وقتی خبر را از عامه مردم وروزنامه ها خواندم درز نظرم آمد مگرمیشود استادی پیر با تجربه چندین ساله چنین رفتار نابخردانه ای را از خود نشان داده باشد ؟ وقتی خود این خبر را از زبان یکی از دانشجویان حاضر در کلاس شنیدم به خود گفتم چه بلایی بر سر ما آمده که با وجودی که در کشوری زندگی میکنیم که بانام مقدس اسلامی مزین شده است چنین رفتار جسورانه ای علنن در کلاس درس ودرمقابل چشمان باز جوانان صورت گرفته است ؟این استاد که مثلا قرار است الگوی جوانان باشد !!! با کمال افتخار ودر کمال راحتی ضد ارزشهای اجتماعی رفتار میکند؟ چرا باید ما به جایی برسیم که در مملکت جمهوری اسلامی فردی بخاطر داشتن حجاب اسلامی تحقیر وبه تمسخر گرفته شود ؟مگر ما به دنبال این نیستیم که عقاید آزاد همدیگر را درعین اخلاف بپذیریم ؟  اگر پای صحبت همین استاد بنشینی برایت از آزادی اندیشه و کردار حرف میزند!!! وخود چنین میکند!!! اینان همان عالمان بلا عملی هستند که نه تنها به دانش خود عمل نمی کنند بلکه برخلاف آن میکنند و افتخار میکنند به کرده خویش!!! چرا باید عده ای در کمال بی غیرتی واکنشهای اجتماعی به این رفتار زشت را محکوم کنند؟ فردی که واقعا از نظر تحصیلات در سطح بالایی قرار داشت میگفت ای بابا این آقای جای پدر بزرگ این خانم است این رفتارها دیگر معنا ندارد ؟!! این بنده خدا واقعا نفهمیده به حجاب وارزشهای معنوی جامعه توهین شده است؟
واقعا اگرمن یا شما بجای آن دانشجو بودیم چه میکردیم ؟ و درواقع چه میتوان کرد؟    


مدهای رفتاری

گاهی وقتها رفتاری درجامعه به حدی عادی وروزمره می شود که به بصورت عادت اجتماعی درمی آید وخیلی وقتها افراد درطبقات مختلف سنی، اجتماعی ، جنسیتی و... که شک دارم با فکر واندیشه از آن تقلید میکنند .اگر به اطرافتان نگاه کنید مصادیق زیادی از اینگونه رفتارها را خواهید دید . اظهار نارضایتی رفتاری است که درجامعه ما بیش از حد معمول رواج یافته به حدی که گویی افراد با ابراز ناراحتی و نارضایتی به یک نوع احساس تشخص دست می یابد وبرای همین از زمین وزمان گله وشکایت میکنند لازم نیست خیلی دقت کنید وقتی سوار اتوبوس یا تاکس یا مترو میشویدیا درخیابان وهرجای دیگر به پیروجوان ، پولدار وفقیرو... نگاه کنید میبینید که همه وهمه درحال شکایت هستند حتی آنان که مقام ومنصب خوبی درجامعه دست یافته اند هم ناراحتند !!! انگار نگاه کردن به نیمه خالی لیوان با ذربین و بزرگ کردن غیرمعمول آن یک مد اجتماعی شده است ؟ دوستی دارم که از نظر تحصیلی در رتبه بسیار بالایی قرار دارد واز نظر شغلی نیز سمت بسیار عالی را در یکی از سازمانهای دولتی اشغال کرده است اما هروقت از او احوالش را میپرسی میگوید شکرخدا ، ودر ادامه با یک حالت ناراحتی میگوید اگر شکرخدا را نکیم چه کنیم . روزی از او پرسیدم چرا جمله خودت را خراب میکنی ؟ اینگونه پاسخ داد که انسان باید واقع بین باشد !!! آیا درجامعه ما واقع بینی مترادف وبه معنی منفی بینی شده ؟جمله ای در جواب احوال پرسی این اواخر گفته میشود که خوبی که جایی نیست اما ما زنده ایم !!! آیا اظهار نارضایتی در هرمکان ودرهر محیطی وپیش هرکسی چه مسئول وچه غیر مسئول فایده وکارکردی هم دارد؟ جالب اینجاست که وقتی فردی پیش یک مسئولی یک گله وشکایت ودرخواستی مطرح میکند آن فرد نیز در جواب هزارتا مشکل لاینحل و شکایت از زمین وزمان پس میدهد که بنده خدا مشکل خودش را فراموش میکند وگیج وسردرگم برمیگردد دو پله پایین تر!!! حتما این هم یک رفتار مد شده ای است که بین مدیران وافراد خاص و رده بالای جامعه طرفدار دارد !!! حالا به این فکر کنید که میشود برعکس این موضوع درجامعه روال شود و همه راضی وشاد به تلاش خود برای زندگی بهتر ادامه دهند؟

     


بدحجابی تا کجا؟

این روزها طرح مبارزه با بی حجابی از نیروی انتظامی به منظور برآورد امنیت اجتماعی بیشتر برای شهروندان درحال اجراشدن است اما به نظر میرسد که مسولان این طرح کمی دیر به فکر افتاده اند تاچه اندازه می توان دختری را که با یک شال نازکتر از حریر وشیشه با یک مانتوی بسیار تنگ که بیشتر به بلوز چسبان شبیه است تا مانتو وبه زور برتن کرده کنترل نمود ؟ تا چه اندازه میشود چهره مخروب شده چادر توسط بیگانگان از این نماد اسلامی اصلاح کرد؟ امروز صبح پس از پیاده شدن از قطار مترو دختر وپسر توجه مرا به خود جلب کردند پسر که شاید چهارده سال بیشتر نداشت تمام پله های مترو و راهروها را به دنبال آنان راه افتاده وآرام آرام پشت سر وی زمزمه میکرد ونمیدانم درچه اندیشه ای بود !!! از خودم پرسیدم آخراین پسر از روابط دختروپسر چه میداند که این گونه حریص شده ؟ واقعا ناراحت شدم .این پسر ودختر چگونه باید بفهمند که این چیزها دوران خاصی دارد وباید از مسیر خاصی که جامعه وشرایط محیط بپسندند واردشوند؟ چگونه باید بفهمند که ضرر وآسیب اینگونه برخورد ها بسیار بسیار بیشتر از لذت آنان است ؟ چگونه شد که جوانان با فرهنگ اسلامی و ایرانی خود تا به این حد بیگانه شده اند؟ و...  
تعطیلات عید سال گذشته یکی از دوستان به دوبی مسافرت کرده بود واز وضعیت ومسافران ایرانی درآنجا میگفت پرواز دوبی ساعت پنج وبامداد بود درفرودگاه که حاضرشدیم همه زنان ومردان مسافرات دوبی از وضعیتشان مشخص میشدند برخی آرایشی داشتند که گویی از شب قبل در آرایشگاه بوده اند بلوزها آزستین سه ربع با دکمه های باز که هرلحظه امکان انفجار وکنده شدن را داشتند وتا هواپیما درحال تکاف بود که مانتو و روسریها افتاد میگفت که اگر کسی را دیدی که بدحجابی او توجهت را به خود جلب کرد بدان آن فرد یک ایرانی است میگفت در بازارها ، تفریح گاهها کنار دریا به بدترین شکل ممکن حاضر میشوند !!! این دوست بخت برگشته ما میگفت من بدترین مسافرت عمر خود را تجربه کردم ، درآنجا از اینکه بگویم یک ایرانی هستم خجالت میکشیدم وتصمیم گرفته که دیگر هیچ گاه از این کارها نکند.آیا نیروی انتظامی برای اینگونه مسائل وبه جهت جلوگیری از تخریب هرچه بیشتر وجه ایرانیان درخارج از کشور کاری میخواهد انجام دهد ؟


ای بی نیاز نظری کن

من همانم که شبی، نیمه شبی / درگذار ره تو خانه  کنم / گرتو راهم ندهی در حرَمت / خانهء ساخته ویرانه کنم

کوچ خودرا بدهم در کف باد / خویش ازبهر تو آواره کنم / چندوقتیست گذاری هم به خوابم نکنی / دیدن روی تودرخواب هم افسانه کنم

 من همانم که زشوق رویت / زرقبای تن خود پاره کنم / باردای مندرس گونه تو / رخت اشراف به تن تازه کنم / بی نیازم !بی نیاز از اغناء / بانیاز تو به شب چاره کنم

 طعم آن مستی جام می ِتو / شدسبب قصد به میخانه کنم / گرلبم تربشد ازمستی می / عاشقان راهمه مستانه کنم

مرغ عشقم که دلم میخواهد / درکف دست تو کاشانه کنم / چون شوی شمع میستان دلم / همه راچون گل وپروانه کنم

گرکسی غم به دلت راه انداخت / بزم شادش همچو غمخانه کنم / باد درزلف سیاهت سرزد / رخصتی ده که سرت شانه کنم

 گربخواهم ناز چشمت خود را / همچو یک کودک دردانه کنم / ور بخواهم جرعه ای آب زبهر / آب دردست تو پیمانه کنم

تانیاز دل من رفع کنی / عالمی را همه دیوانه کنم!

 


واکنشی بی دلیل

 برخی از متفکران اجتماعی معتقدند که آدمیان در همه حال وهمه شرایط در حال کنش اجتماعی هستند و هر کنشی واکنشی را در پی دارد من تا به امروز تاحدی با این  عقیده موافق بودم اما تجربه روزمره چیز دیگری میگویند ، امروز من در کنار خیابان منتظر اتوبوس شلوغ مملو از  جمعیت دیرشده ای بودم که هر یک سعی می کردند سریعتر بدوند تا زودتر به مقصد خود برسند . خانمی دورتر از همه روی صندلی ایستگاه نشسته بود در ابتدا توجه مرا به خود جلب کرد با خود گفتم این خانم که عجله ندارد پس چرا ساعت به این شلوغی صبح را برای بیرون آمدن انتخاب کرده است !! در همین افکار بودم که ناگهان صدای ترمز وحشتناک موتر سواری را شنیدم که محکم با صندلی ایستگاه اتوبوس تصادف کرده وخونین ومالین بر زمین افتاده بود و زن بیچاره هم نقش زمین از شدت درد به خود می پیچید با خود گفتم این زن چه کنشی از خود نشان داد که چنین واکنشی را درپی داشت ؟ دیروز هم ماجرایی داشتم که به من ثابت شد که گاهی فرد ناخواسته کاری را انجام می دهد که دودش بیجای اینکه در چشم خودش برود و خودش هزینه عملش را بپردازد چشم دیگران را می سوزاند و باعث می شوند دیگران تاوانی سخت بپردازند.
رسم زندگی گاه همین است دیگر راضییم به رضایت ./ http://www.parsiblog.com/Images/Emotions/117.gif